Apăsați ESC sau (x) pentru a închide

Extremismul respiră sănătos prin intermediul social media

Calea pe care ne aflăm astăzi a fost din păcate pavată pe pământuri nisipoase. Este instabilă și, prin asta, imprevizibilă. În ciuda progresului vădit cu precădere în domeniul tehnologic, nu avem convingerea că societatea respectă o proporționalitate directă cu acesta, fiind mai curând de natură inversă lui din multe puncte de vedere. Aducem în prim-plan efectele nocive asupra tinerilor cauzate preponderent de utilizarea neconstrânsă și nesupravegheată a device-urilor. Recent a fost ridicată această problemă prin studii conduse de cercetători de renume iar concluzia este aproape unanimă – în ciuda beneficiilor există o paletă largă de probleme care vor trebui imperativ adresate dacă ne dorim să ne corectăm traiectoria.

Avem în vedere vertismentul lui Yuri Alexandrovich Bezmenov oferit occidentului în 1984[1]. Pe scurt, el susține că în contextul războiului psihologic, un popor demoralizat este infinit mai ușor de cucerit, etapa militară devenind superfluă în asimilarea sa. Subversiunea psihologică coincide cu principiile de război al lui Sun Tzu – „arta supremă a războiului este de a supune inamicul fără a lupta” ori „cea mai mare victorie este aceea care nu necesită luptă”. Lecțiile sale evocă un adevăr simplu dar greu de înghițit – ne aflăm într-un amplu război insesibabil de natură culturală, ideologică și teologică și, pare-se, nu ne descurcăm prea bine să îl gestionăm.

Avem nevoie de o optică diferită, una care să pună în lumină nevoia unui ermetism social presărat cu valori sănătoase iar nu de o disoluție a civilizațiilor occidentale incurajată, direct sau nu, de big tech.

Martorul cheie al acestei teze este însăși realitatea politică europeană pe care o experimentăm în acest an. Putem vedea cu exces de claritate o înălțare de temut a partidelor de dreapta, antieuropene, în ierarhia preferințelor cetățenilor, fundamentată aproape integral pe prezența lor în mediul online. Platformele de social media, mai ales META și TikTok, în ciuda regulamentelor și afirmațiilor lor publice, coincid cu o haotică junglă a propagandei politice în care există un unic țel – acela de a acapara cât mai multe minți în formare, anume pe cele ale tinerilor. Mergând mai departe, politica de manipulare a intereselor extremiste vizează, din păcate și eminamente machiavelic, nu acele pături sociale cu principii puternic înrădăcinate și greu de modificat, nu, adevărata lor sferă de interes fiind cea a tinerilor votanți a căror gândire politică este încă în formare, devenind astfel o verigă deosebit de fragilă în lanțul democratic occidental.

Lor li se adaugă și apoliticii ce în egală măsură se feresc, principial ori din pur dezinteres, de toate acestea. Alegerea lor este o greșeală, desigur, întrucât orice gol în balanța voturilor se poate transpune oricând în mai multă putere ori influență pentru tabăra celor ce, în definitiv, ne vor răul. Participarea prin pasivitate își spune cuvântul.

În această ordine de idei, cel mai util exemplu în acest sens ne este oferit de Germania, un stat deloc străin de curente ideologice sângeroase și nedrepte. La alegerile din 9 iunie poziția a doua în topul votanților a fost obținută partidul AfD, consacrat ca fiind extremist și supranumit „partidul TikTok„ – politicienii săi „influenceri” dovedind, fără nicio urmă de dubiu, impactul pe care platformele de socializare îl au în marea schemă a jocurilor electorale. Propunem spre analiză un astfel de mesaj diseminat online de către unul dintre cei mai populari membri ai săi:

„Unul din trei tineri din Germania nu a avut niciodată o prietenă. Tu ești unul dintre ei?” întreabă Krah și continuă cu sfaturi: „Nu te uita la filme porno, nu vota verde, ieși afară în aer curat. Fiți încrezători. Și mai presus de toate nu crede că trebuie să fii drăguț și moale. Bărbații adevărați stau la extrema dreaptă. Bărbații adevărați sunt patrioți. Așa îți găsești o iubită!”[2]

Caracterul manipulativ emoțional al acestui mesaj, adresat exclusiv tinerilor, este rușinos de vizibil. Autorul nu s-a sfiit câtuși de puțin să facă abuz de una dintre cele mai problematice componente ale vieții unui tânăr – debutul în viața romantică. În România modus operandi-ul este identic. Politicieni precum Diana Șoșoacă și partidul AUR, suveraniști convinși, își joacă cărțile în mare parte pe social media. Pe primul loc ca prezență în acest război digital pentru voturile românilor se află AUR, fiind urmat de USR.

Subsumăm toate acestea prin a ridica, după cum ne-am obișnuit, un alt semnal de alarmă. Până la identificarea unor soluții viabile de filtrare a mesajelor propagandiste politice de natură extremistă cu potențial destabilizator major privitor la societatea democratică europeană actuală, facem apel la prudență și echilibru. De multe ori doar ambalajul este unul frumos.

[1] 39 years ago, a KGB defector chillingly predicted modern America – Big Think

[2] AfD: How Germany’s far right won over young voters – DW – 06/10/2024

Comentarii (15)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *