Legislatia electorala romaneasca favorizeaza in mod clar partidele mari si dezavantajeaza partidele mici si, mai ales, candidatii independenti. Insusi sistemul electoral pentru alegerea Parlamentului, modificat in repetate rinduri fara argumente de natura sociala care sa fi justificat modificarile, a fost ales astfel incit partidele mari sa fie clar avantajate. In 2015 modificarea a fost facuta cu ignorarea recomandarilor Comisiei de la Venetia si a apelurilor din partea societatii civile.
Candidatii independenti sunt defavorizati in mai multe etape ale procesului electoral:
- Stringerea de semnaturi. Pentru alegerile prezidentiale candidatii independenti trebuie sa stringa acelasi numar de semnaturi ca si candidatii din partea partidelor, neavind nici sustinerea financiara pe care o au partidele parlamentare, nici infrastructura pe care o au partidele neparlamentare. La alegerile locale numarul de semnaturi pentru o localitate mica este neclar.
- Membri in comisiile sectiilor de votare. Candidatii independenti nu pot nominaliza membrii in comisiile sectiilor de votare. Ei pot nominaliza doar observatory.
- Ordinea pe buletinele de vot. Candidatii independenti sunt trecuti ultimii pe buletinele de vot, fara a intra la tragerea la sorti pentru stabilirea ordinii.
Dezavantaje similare se impun si partidelor neparlamentare, implicit partidelor noi. Acestea se confrunta electoral cu partide mari, bine stabilite si a caror campanie este finantata din fonduri publice. Obstacolele pe care trebuie sa le depaseasca un candidat independent si partidele mici creaza un cadru electoral inechitabil.
Comentarii (2)
registro de Binancespune:
august 3, 2024 la 11:19 pmI don’t think the title of your article matches the content lol. Just kidding, mainly because I had some doubts after reading the article.
binancespune:
noiembrie 30, 2024 la 4:20 amCan you be more specific about the content of your article? After reading it, I still have some doubts. Hope you can help me.